Muzyka do książek część 1

      Każda moja powieść powstaje podczas słuchania muzyki. Nie wyobrażam sobie tworzenia bez odpowiedniego podkładu muzycznego, pasującego do danej sceny lub całej książki. Podczas pisania widzę poszczególne sceny tak wyraźnie jakbym siedziała przed telewizorem. Czasem, by wczuć się w konkretny fragment powieści muszę pomóc sobie tłem muzycznym. Zdarza się także, że gdy usłyszę jakąś piosenkę, w mojej głowie zaczyna się układać pasująca do niej historia.

      Ze wstydem przyznaję, że po latach, nie pamiętam już niektórych utworów, które towarzyszyły mi podczas pisania.

      Często pytacie mnie o muzykę, w związku z tym postaram się chociaż trochę ją sobie przypomnieć:


Wilk i Wilczyca:

1) The Calling - "Werever you will go" 



Piosenka, którą wyrwana w nocy, o północy, ciągle umiem zaśpiewać. Zawsze, gdy słyszę ją w radiu w oku kręci się łezka. Wokalista - Alex Band - moja pierwsza nastoletnia miłość ;-) To na nim wzorowany był główny bohater. No i znowu się rozmarzyłam, że ktoś stanie nocą pod moim oknem i zagra na gitarze romantyczną balladę...

2) The Calling - "Stigmatized"


(Też ją potrafię zaśpiewać. Tak wiem, to już jakiś rodzaj obsesji.)

3) The Rasmus - "In the shadows"



Większość piosenek The Rasmus stanowiła tło poczynań Akiego.

4) Evanescence - "Going under"



5) Evanescence - "Tourniquet"



Gwoli ścisłości - "Wilk" i "Wilczyca" powstały podczas słuchania na okrągło płyt tych trzech zespołów. Nie miałam wtedy internetu, radio irytowało, pozostawało słuchać płyt.
Teraz po latach zastanawiam się jak bardzo doprowadzałam do szału moją rodzinę (słuchałam bez słuchawek, bo ich nie miałam).


Ja, diablica , Ja, anielica oraz Ja, potępiona

1) Hans Zimmer - "He's a pirate"



Tak naprawdę cała muzyka filmowa z części pierwszej "Piratów z Karaibów", nie tylko ten utwór.

2) The Calling - "Anything"




3) The Calling - "Surrender"




Tak, tak - rozmawialiśmy już o uzależnieniach, ale czy to moja wina, że wydali drugą płytę?

4) Orishas - "El kilo"



Do dzisiaj bujam się i robi mi się ciepło na sercu podczas słuchania. Uwielbiam tę piosenkę. To dzięki niej nauczyłam się tańczyć salsę. Sam tekst nie jest może zbyt romantyczny, ale kojarzy mi się z moim pierwszym pocałunkiem, rozgwieżdżonym niebem, szumem fal na plaży i tym ziąbem, który na polskim wybrzeżu jest zawsze we wrześniu (zwłaszcza po północy ;-) 

5) Santana - "Satellite"



Tak, lubię latino i potrafię zapętlić jedną piosenkę, a potem słuchać jej cały dzień fałszując z wokalistą - musicie to jakoś przeżyć. Książki przeżyły. Domownicy trochę mniej.

6) Mya - "Do you only wanna dance"



Wydaje mi się, że tej piosenki słuchałam głównie dlatego, że chodziłam wówczas na lekcje tańca i widziałam "Dirty Dancing 2" jakieś trylion razy. Ale to tylko przypuszczenie ;-)

7) Emir - "Seklim Baska"



8) Gokhan Tepe - "Vur"



9) Yalin - "Ah be kardesim"



Tureckiego popu słuchałam głównie przy pisaniu "Ja, potępiona", gdy diabeł Beleth wskoczył w szarawary rodem z "Aladyna". Nie miejcie do mnie pretensji. To wszystko wina wakacji spędzonych w Turcji. W każdym autobusie i knajpie było słychać te piosenki. To musiało się skończyć szarawarami u Beletha.

10) Utwór z bollywoodzkiego filmu Billu Barber - "Marjaani"



Polecam obejrzeć teledysk na YouTube. Tak, właśnie takie szarawary wyobrażałam sobie u Beletha!


Druga Szansa

Tutaj niestety pustka. Nie mogę sobie przypomnieć. Na pewno sięgałam do Hansa Zimmera. Pasuje mi do wszystkiego. A co poza tym? Tylko jedna piosenka przyszła mi na myśl. Słuchałam jej wtedy na okrągło.

1) Emily Browning - "Sweet dreams"




Spodobał się Wam przegląd muzyczny? Jeśli tak, niebawem nastąpi ciąg dalszy.


Komentarze

  1. Jack Sparrow... rozwaliłaś system :D

    Pawan to jedna z twarzy, która pojawiała się w mojej wyobraźni jako Beleth. (Bo czasem układała mi się jakaś nieznajoma fizjognomia.) Widać, trafiłam, co było inspiracją dla twórczyni postaci :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ktos tu jest chyba fanem The Calling :P Pozdrawiam - fanka Linkin Park :D i trylogii diablicy :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Linkin Park!!! Zapomniałam! Też ich słuchałam! :D

      Usuń
    2. Jakie kawałki? Większość osób ceni sobie "stare dobre LP" :D ja lubię Lost in the echo, Faint (bo od niego się zaczęło) ogólnie wszystkie Shinodowe (#teamShinoda) no i miazga... album ostatni. Mam nawet na swoim kanale na YT kawałek piosenki One More Light jak śpiewam, to było dzień po samobójstwie Chestera :(

      Usuń
    3. Miałam dwie pierwsze płyty: Hybrid Theory i Meteora (pewnie jeszcze gdzieś leżą). Z piosenek pamiętam, że na pewno Papercut, Crawling, In the end, Numb - te tytuły mi chodzą po głowie.

      Usuń
    4. Ja mam Hybrid Theory, Live in Texas, Reanimation i Collision Course. Meteory niestety nie posiadam i innych albumów. In the end zna chyba każdy :) nazywam tą piosenkę "hymnem Linkinów".

      Usuń
  3. "Sweet Dreams" w tym wydaniu właśnie trafia na moją playlistę :D Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cały film z którego pochodzi ten cover powinien trafić na listę odtwarzania. Z genialną muzykę też... :

      Usuń
  4. Dodałabym P.O.D i miałabym wszystko co uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mistrzowski wpis na sobotni wieczor :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Soundtracki z piratów z karaibów są genialne :*

    OdpowiedzUsuń
  7. Zastanawia mnie czego słuchała Pani przy okazji pisania "Szeptuchy" :D mi tam pasował soundtrack z Legend Polskich od Allegro i "Kupalnocka" od Sutari <3 polecam na dalsze pisanie :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Soundtracki z piratów z karaibów są rewelacyjne i pasuję mi zawsze i do wszytskiego

    OdpowiedzUsuń
  9. Muzyka zespołu Razmus itp przemawia do mnie tak jak muzyka fimowa ale ta tutecka juz gorzej.Ale w piekle jest wszystko możliwe. Wpisy z muzyką wyostrzają wyobraznię. A jaka muzyka była przy pisaniu Szeptuchy????

    OdpowiedzUsuń
  10. Pani Kasiu, widzę, że będąc nastolatkami obie miałyśmy podobny gust muzyczny :D Do tej pory czasem dopada mnie nostalgia i puszczam w tle The Rasmus, HIM, Evanescence, Within Temptation... Ach, te beztroskie czasy!

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedy czytałam ,,Ja,potępiona" w radio bardzo często leciała piosenka : https://youtu.be/FwTmoxUI0uY
    kojarzy mi się z tą ksiazka! 😍

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz